Alla inlägg under mars 2009

Av Olof Södergård - 23 mars 2009 23:38

Widdy well. Var seg i benen idag, och i andra delar av kroppen också för den delen. Vad gör man då för att råda bot på seghet i quadriceps? Jo, man sätter sig givetvis på testcykeln och river av 2x20'/5' @300-310w. Hjälpte det då? Nja, men nu slipper jag iaf drabbas av välfärdssjukdomar under det nästkommande dygnet. Alltid något. Puls - 155/162, 159/166


Märkligt att första intervallen kändes helt okej utan onödigt slit, men på andra var handbromsen i från start. 100-kadens upplevdes snarare som 150. Öm i ändalyktet samt handflatorna också. Smashingly fun!


Såg denna film i afton. Klart sevärd skildring av 80-talets England under Thatcher-regimen. Denna lilla pojke verkar gilla att medverka i 'feel bad'-filmer då han även syns i den, hur ska jag uttrycka det, något råa Eden Lake. Focking A

Av Olof Södergård - 22 mars 2009 23:37

Eftersom jag pga lättja under gårdagen endast körde ett pass, blev det istället några fler idag. Trögstartad som jag numera är på mornarna tog det ett tag innan jag inledde "passandet". Sprang en vända distans i >42min som egentligen skulle blivit längre, men nu blev det inte så. Mindre isigt faktiskt och mer gegga. Me like gegga mer än is. Lite skit dör man inte av. Puls - 133/154 


Därefter väntade ett pit-stop i apartamenton med matintag och Seinfeld. När jag väl hade dragit på det oundvikliga in i det sista, bylsade jag så på mig ett gäng kläder ändamålsenliga för cykling i skitväder. Kallt och rått ute samt ett tilltagande snöfall som piskade fint i ansiktet. Tanken var att bara köra en tämligen lugn runda och sträcka lite på benen. Efter 1h frös mina fingrar och tår så då var det bara att snäppa upp farten och öka cirkulationen. Fick hursomhelst ihop dryga 2h (jag vet, det räknas knappt som ett cykelpass) efter trampande genom Stocksund, Djursholm, Täby mm. Puls - 129/156


Toppade denna dag med att gå ned till hallen för rehab/styrka/stretch i dryga timmen. Halvt om halvt roligt, men när väl reptilhjärnan är påkopplad rullar det på. Gäller att inte ha någon dötid mellan övningarna aka ständigt vara sysselsatt.


 

Mina adiZero PR är trasiga, finito. Min favorittävlingssko/intervallsko. Väger bara 125g i min storlek 45. Konsumtion av ett par nya står högt upp på dagordningen framöver.


Av Olof Södergård - 21 mars 2009 23:40

Shajt vad trött jag var efter cyklingen i ottan. Som jag nämnde igår skulle det snurras inne i Bosöns hall igen. Rullade ner dit vid 0750 för att sedan börja värma. Riktigt taggad!! ...eller inte. Var iaf nyrakad och nysmörjd för att ha den där rätta cyklafortkänslan. Gick mycket bättre nu denna andra gång inne på ovalen. Nu visste jag hur cykel och allt skulle bete sig. Såsom Lasermannen redan har skrivit blev det 8x8'/2' i hög fart. Stod över ett gäng förningar mot slutet av någon anledning. Blev väl lite för bekväm. Var så skönt att ligga på rulle, hehe. Mucho bra pass iaf som totalt varade i 1h50min med en snittpuls 150 och 176 i max.  


Jag måste dock påpeka att jag har det klart sämsta materialet att tillgå av de som var med. Min cykel väger i runda slängar nästan dubbelt så mycket som de andras (cyklister är allt som oftast prylbögar = mkt kolfiber). Lite halvt tungstartad kan meddelas. En annan sak som var aningens störande var att ögonen tårade igen ordentligt på de sista intervallerna. Dimmig syn. Glasögon med klarglas hade varit något. Bildas trots allt en skaplig fartvind.


Givetvis däckade jag framför TV:n sedan. Hade planer på att ändå ge mig ut och göra något, men andra saker kom i vägen. Får helt enkelt ta igen det imorgon. Spelade in MSR så jag missade självfallet inte Cavendish monsterspurt. For fram som en liten ettrig haj de sista metrarna. Trodde inte att han skulle palla en seger med tanke på hans ringa ålder och loppets distans med dess avslutande backar. Fräckt.

Av Olof Södergård - 20 mars 2009 23:21

Återigen en rätt så soft dag. Fortsätter i uppsugandespåret. Stack ut på en löprunda vid 13snåret i det vårlika vädret. Sprang i spåret till att börja med, eller i spåret är kanske fel uttryck för det var snarare mest vid sidan av pga ICE. Längs med svartvita bosöspåret fram tom strax efter 16km-skylten då jag vek av in på en häststig som sedermera förde mig ned till vattnet som vetter ut mot Bogesundslandet. Mindre is på mindre stigar. Sprang sedan tillbaka längs vattnet via Fågelöudde, Södergarn samt rödaspåret runt Bosön. All in all >69min. Farten var mestadels moderat med vissa inslag av fartökningar samt fartsänkningar (på isgatorna). Snitt-/maxpuls: 132/162. Svidade sedan om och gick ned till hallen för att köra styrka.


Gillar det faktum att solen skiner när väckarklockan ringer om morgonarna. Gör det lättare att inte falla tillbaka in i drömmarnas värld. Nästa steg blir att också stiga upp, för att sedan ta på sig löparutstyrseln och morgonjogga. Har inte riktigt kommit dit än. Skall nog försöka göra det nästa vecka. Ett bra sätt för min viktreglering.


Imorgon bitti väntar ett nytt inomhuspass på cykeln. Snurr snurr i åttor. Bör vara bättre ben än förra gången. Förhoppningsvis lyckas jag träna ett till pass också om jag inte däckar framför Milano-San Remo. Hög risk för det.

Av Olof Södergård - 19 mars 2009 23:57

Well, idag har det faktiskt blivit en återhämtningsdag hör och häpna. Då jag tänkte efter före kom jag jag fram till att det nog skulle vara på sin plats med att suga upp den gjorda träningen, och på så vis höja mig något snäpp prestationsmässigt. Man får inte vara dum. Således endast en 32min lång morgonjogg längs vattnet. Bitvis väldans isigt, men ändå klart löpbart. Beautiful morning med sol och friska vindar. Ahh...wunderbar. Snitt-/maxpuls - 126/150.


Körde lite mikrostyrka i hallen med Flås också. Wanted to get the pump. Chins och dips med mera. Inga konstigheter. Då det var torsdag idag och ingen skolplikt så blev det premiär för pannkakslunch på Bosön. Har annars alltid haft något på torsdagar som krockat. Kan meddela att pannkakorna var välsmakande och den tillhörande bärkesellan tillförde en trevlig brytning med dess syrliga karaktär i kombination med den mer söta jordgubbssylten. Lyckades dessutom sätta oss som bordsgrannar med Malin Öfverläpp-Krupp och Kajsa Bergqvist samt deras hangarounds. Flås var sugen på fråga om en autograf när han såg småtjejerna flockas, men han vågade inte riktigt.

Av Olof Södergård - 18 mars 2009 23:42

Tänker inte bli långrandig. Dagens träning bestod av testcykel, och för att bli aningens mer specifik kan jag meddela att det var styrkeintervaller som bedrevs. Ganska så roligt må jag ändå säga.


Pass: 4x10'/3'



Belastning: snitt ca. 294-300w (49-50rpm, 6kp)



Puls: 149/156, 153/159, 156/163, 159/166


Trummade på fint. Ökade kadensen något på sista. Har så här efteråt en tämligen märkbar trötthet från midjan och neråt. Kändes bättre än förra veckan. Trevligt. Något som dock var lite störande under passet var sadeln jag satt på. Hittade ingen skön position. Det fick dock sin förklaring när jag såg att det stod Åstrandslabbet på den. Säkert en av Spenats härken som han har lämnat på LTIV för att jag ska få ett obekvämt träningspass.


Masade mig ned till gymmet en sväng också och bedrev någon slags form av styrka. Jag var väl inte den mest effektive idag, men något är alltid nåt. Hade sällskap av Bambi till en början som utförde hardcorestretchning av sina tår. Såg märkligt ut.

Av Olof Södergård - 17 mars 2009 23:49

Hello hey


Tog mig en ordentlig sovmorgon idag och snoozade i 2h. Klev upp när jag kände att det började bli jobbigt för armen att sträcka sig efter knappen hela tiden. Gav mig ut på en löprunda i det fria då vädret var fint och att jag helst undviker tristessen i hallen. Tanken var att det skulle bli ett gäng 4min:are, men benen och ffa vaderna var av någon anledning helt kokta i bajs. Känslan var att det var betonglår från cykling. Tog kanske i mer än vad jag trodde igår? Gjorde 2x4'/45'' innan jag reviderade passet. De högre farterna skapade dessutom också ett större obehag i höftregionen. Lunkade iaf på i de ömsom isiga, ömsom bra spåren i 1h02min. Avslutade med klassikern 'Bosönrunt' (röda spåret). Upp och ner på smala stigar längs vattnet. Ce perfait. Snitt-/maxpuls: 137/162


3h senare hoppade jag upp på trainern för ett mindre pass då jag som sagt kände mig aningens sliten (+ att jag skulle hinna se Mästarnas Mästare). Körde 20minsubtröskel med viss progressivitet. Snitt-/maxpuls: 152/163. In alles dryga 42min. Skönt med en lite lättare dag. Ze legs behövde nog det.


Btw - Lasse Armstark blev idag testad av farbror dopningspolisen för 24e gången sedan comebacken. En hel del. Denna gången ville de ha hans urin, blod och...hår(!).

Av Olof Södergård - 17 mars 2009 00:09

Orka


Cyklade från Enebyberg till Bosön på vinterhärket. Väl där droppade jag av den störande ryggsäcken samt kollade de sista minutrarna av Tirreno. Bytte strumpor innan jag gav mig ut igen. Cyklade igenom de flesta delarna av ön för att sedan avsluta med Elfviksvägen tur&retur. Allt som allt 2h i blandade farter.


Schlafen

Ovido - Quiz & Flashcards