Alla inlägg under december 2008

Av Olof Södergård - 30 december 2008 23:36

Jahapp. Blev trainer igår också. Ett lite kortare, flåsigare pass om 4x4'/3'. Tämligen jobbigt kan meddelas. Var aningens trött i låren från dagarna innan, men vad ska man göra.


Idag var jag ute och sprang en sväng på frusna stigar (25'). Det var seeegt. Vaderna fortfarande härjade av extrem träningsvärk. Kändes också lite stramt och stelt från hamstrings upp till fästet på gluteus. Tror att en hel del av allt detta onda (som bara är förlagd till högersidan av kroppen) kommer från en trmpolinlektion vi hade i skolan för någon dryg månad sedan. Skulle då göra ett så kallat "maghopp", men landade nog lite fel och jag har en förnimmelse om ett mindre kras/krak i ryggslutet. Har varit stel i höger ländrygg sedan dess, men trodde att det kanske skulle ge med sig. Well, det var iaf sista gången jag hoppade trampolin. Helt livsfarligt. Har planer på att besöka någon legitimerad benknäckare för en totalrenovering av den sargade kroppen.


Anyway så var det ju helt satans underbart att få springa ute i skogen igen. Spåren är helt perfekta. Inget slask och lera utan hårda och snabba. Istället blir det till att mögla i garaget ett tag till. Skall iofs vara glad att jag iaf kan cykla. Huvudsaken är att jag fortf kan göra mig själv jävligt trött. En alltför stor självömkan har således ej fått greppet om mig.


Ja just, när jag åter flyttar ut till kuvösen igen och återupptar skolan så skall det till en uppsnäppning av kosten. Nu är det mkt fett och socker som är basen, men sedan blir det andra bullar... Back to tonfisk, makrill, ägg, råris, pumpakärnor, knäckebröd mm. Can't wait! Innan dess är det inplanerat en pannkaksbuffé. Pannkaka - en komplett måltid.

Av Olof Södergård - 28 december 2008 19:06

Lördag: Åkte ut till Bosön i ottan och sov en sväng innan det skulle springas. Bestämde mig för att köra tusingar, men dagsformen fick avgöra hur många och hur snabbt de skulle gå. Redan  på uppvärmningen kände jag dock att vaderna var ganska döda. Uppenbara sviter från i tisdags. ar jobbigt att hålla uppe steget hela intervallen igenom. Försökte att mha en längre vila komma runt problemet, men icke sa nicke. Genomförde fem stackare iaf + 2st 200ar, samt några 50metare med Bambi (som förövrigt börjar bli ruggigt snabb). Jaja, fick in lite flåsträning hursomhelst. Sedan på eftermiddagen blev det en ny tortyrbehandling av naprapaten. Blev varse om att jag var vid liv sas. Vader, höft och baksidor knådades och trycktes till gråtgränsen.


Lite nuffror kanske någon vill ha också. 3:14.7, 3:12.1, 3:12.0, 3:10.2, 3:13.3. Snitt/maxpuls - 164/172, 168/180, 173/184, 174/187, 176/185.


Avrundade med en tvårätters i lägenheten i sällskap av Flås och Hobo-Läkarn Fabian.  


Söndag: Aningens stel i kroppen idag, men va fan, bara att träna ändå. Ut till garaget för ytterligare en session på trainern. Börjar faktiskt att tycka att det är ganska så trivsamt att trampa där ute i all min ensamhet. Dagens pass blev följande: 10'-9'-8'-7'-6'/2' + 2x5'/1' i följd. Bra kräm i klubborna idag. Riktigt najs att känna flytet. Jäkligt bra trainer som är extremt följsam, Tacx Satori. Nästan skönare än testcykeln. Snitt/maxpuls - 149/159, 155/159, 156/163, 157/164, 158/167, 163/168, 163/171. Totalt dryga 82'.


Endast fem pass denna vecka, men då har alla passen varit kvalitetspass. Har förhoppningar om att kunna börja springa lite mer nästa vecka. Blir utomhuslöpningstest på tisdag troligtvis.

Av Olof Södergård - 26 december 2008 21:09

Vilodag zu tage. Behövligt för benen för att kunna kötta imorgon. Blev istället en sväng på mellandagsrean. Åkte ut till Outlet i Barkarby och fyndade. En av de grejor som konsumerades var ett stycke spikskor. Skapligt rabatterade från 1300kr till 350kr. Bara att slå till direkt. Alltid trevligt med skor. Om det är någon storfotad nisse därute som letar efter spajks så fanns det storlekar upp till 49,5


Nike Zoom Miler hette modellen, och de hade lagom långa spikar för att kunna rispa en vad eller varför inte en hälsena. Flås köpte också han spajks. Kan bli intressant att se då han tvingas att komma upp på tårna, och ej längre kan sittspringa.  

Av Olof Södergård - 25 december 2008 21:06

Juldagen


Många fina klappar fick man igår. Trevligt. En hel del fett och socker förtärdes givetvis det med. Nåväl, var extremt oinspirerad till att träna idag. Drog ut på det ända till klockan 16. När man väl har tagit steget utanför dörren så finns det ingen återvändo. Bara att kötta. Knatade ut till garaget och trampade igång. Flåsis hade skissat upp ett pass om 3x8'/2'+5x5'/1'. Lät ju kul...öh. Mp3n och pulsklockan var mina vänner och gjorde så att tiden flög. Snitt/maxpuls 148/156, 151/158, 152/158, 153/160, 156/161, 156/163, 158/163, 161/167. Kändes faktiskt ganska så okej idag. En god känsla. Nu blir det lite lugnare imorgon då jag har kört kvalité i dagarna tre(´).


Näpp, nu är det dags för TP-spelande (Trivial Pursuit) med diverse löst folk. Lite utav en tradition under julen faktiskt. Det som gör det extra intressant är att TP:t är från 80-talet vilket innebär att det är en del tämligen inaktuella frågor. För att erhålla ett korrekt svar gäller det att svara exakt det som står på kortet, tryckfel eller inte.


-Who invaded Spain in the 8th century?

-The Moors

-Oh no! The card says the Moops

-It's a misprint you idiot!



Av Olof Södergård - 24 december 2008 14:36

Greetings!


Postar en liten kortis nu så här strax innan Herr Karl Anka börjar. Förra julafton var det jag som var ute och sprang en 2milare och Flås som cyklade i garaget. Detta år var det tvärtom. Märkligt. Riggade upp hojjen på trainern och satte så igång omedelbums då det var svinkallt. Hade skoöverdrag, knävärmare, långa vantar och långärmat underställ. Burr. 6x8'/2' var denna dags begivenhet. Lite segt i benen inledningsvis och också svårt att hitta rätt belastning då jag ej har några mätare. Well, jag blev trött iaf och det var målet. Snitt/maxpuls 136/142, 142/148, 145/155, 148/157, 154/157, 158/169. Totalt dryga 79' vilket var en utmärkt start på dagen.


Julgröten har inmundigats, och nu snart fika för att sedan hugga in på das julbord. Najs.


Just det, det snöar faktiskt ute! Inte mkt men ändock snö. Inte varje julafton det händer :)


Very Merry Christmas!

Av Olof Södergård - 24 december 2008 00:21

Tränade ej något igår vilket var anledningen till att jag ej skrev något mer. En väldans massa rännande ut och in i affärer tillsammans med resten av Stockholm var det iaf. Puh.


Så även den 23e inleddes med konsumerande, och för dagen förlagt till Täby Centrum. Har nu under julen flyttat hem till paranteserna i E-berg för att snylta lite käk och slippa tonfisken. Åkte dock tillbaka till min kuvös ute på Bosön för att löpa ett gäng intervaller. Min annars så trogne vapendragare, Bambi, bangade så det blev jag och tartanen. Stötte dock på klubbkamraten Snusan som hade en snabb stege på menyn. Jag valde ett pass som ej var superblodigt, men ändock jobbigt. Ville ha ett pass som jag visste skulle gå att genomföra då jag var allena. Precis innan jag skulle köra så stötte jag på naprapaten och fick en snabbehandling. Väldans flyt. Bäckenet var tämligen snett, men det rättades till. Förhoppningsvis kommer det kännas lite bättre nu (peppar peppar).


Åter till passet. Planen var 8x1000m/90'' vila @3.20 och det gick vägen. Försökte ligga på stadiga 40''-varv på de inledande för att sedan skruva upp en aning. Var kontrollerat hela vägen och aldrig några problem. Tur, då detta skall vara en tämligen beskedlig fart. Tider: 3:19.1, 3:19.8, 3:19.4, 3:19.8, 3:17.0, 3:17.7, 3:17.8, 3:12.4. Pulsbandet strejkade inlednigsvis men detta registrerades: 1a ?, 2a ?, 3e 165/177, 4e 164/178, 5e 171/181, 6e 173/181, 7e 175/183, 8e 178/185. Kändes ganska skapligt, men blev riktigt trött i underbenen. De är ju ej så vana vid att springa nuförtiden. Lite småkul ändå att plåga sig själv i en nästintill tom hall dan före dan.


Nu blir det sömn efter en kväll fylld med julstök. Sedvanlig matlagning och bakning med la familia. Gjorde en ny omgång av den förrädiskt goda Fudgen. Mmmmm...


Får väl lov att önska en väldans Gut Christmas till er alla ute i stugorna! Glöm ej bort att träna imorgon innan ni sätter er till bords. Kan garantera att maten smakar ack så mycket bättre då. 


Fridens 

Av Olof Södergård - 22 december 2008 11:29

Gårdagen innehöll sin beskärda del av träning. Lyckades klämma ihop båda passen under 2h dessutom. Mkt tidseffektivt. Me like. Inledde med våtvästlöpande i Bosöns pöl. Blev totalt slutkörd av en lätt trippande Bambi. Var ej långt ifrån att jag drunknade efter sista intervallen. My god. Pulsen var som mest uppe i 167, och det mina vänner är tämligen högt för mig i vatten. Totalt 60' med 10'-8'-6'-5'-4'-3'-2'-1'-30''/1' insprängt. Extremt satans äckligt jobbigt.


Kilade sedan upp till apartamenton för att genast koppla upp mig på trainern för ett kort och ganska intensivt pass. Lite svårare med trainer än testcykel då man (jag) ej har kadensmätare samt givetvis effekten. Blev trött iaf och det räcker gott och väl för mig i nuläget. Körde 10'-5'-3'-2'/1'. Benen var lite sega, men det var bara att försöka ignorera. Snitt/maxpulser att tillgå för den nördige 151/159, 157/162, 159/172, 162/175. Totalt 43'.


Var tur att jag hann få in de två passen på förmiddagen då det sedan vankades adventsfika hos Bambi bestående av en massa onyttigheter. Bla kan nämnas att det bjöds på glögg, och inte vilken glögg som helst utan årgångsglögg. Hann tyvärr ej smaka, men enligt de andra så smakade den påstådda 10%:aren lite funny. Mkt märkligt då dess bäst före-datum var satt till -98...



Av Olof Södergård - 20 december 2008 22:39

Slö dag


Lite lätt styrketräning under förmiddagen var den enda form av fysisk aktivitet denna dag. Man kan ju iofs räkna in ett antal meters flanerande på stockholms gator efter julklappar, men jag hade ej min stegmätare med mig... Hade tänkt att om möjligt sätta mig och cykla en sväng, men nä.


Det är grått och allmänt äckligt utomhus. Svårt att avgöra vilken månad man befinner sig i. Skulle ej tippa på december. Känns mer som ett konstant novemberhelvetesväder. Stuck in a rut. Well, snart så går vi mot ljusare tider iaf, och det är ej att förglömma.


Näpp, baka, sova, vakna, träna, äta, träna, äta, sova etc...

Skapa flashcards