Alla inlägg under december 2008

Av Olof Södergård - 9 december 2008 22:31

Well


Jag tycker att det det är jobbigt att stå upp hela dagarna. Kan inte vara bra. Har funderat på att sätta mig på en stol och gestikulera därifrån, men det kanske ej skulle se så bra ut. Gympasalsgolv är ej sköna. Blä. Idag fick de iaf syssla med en mer riktig form av idrott, friidrott. Det stöttes kula och hoppades höjd, samt även lite löp-/styrkemoment.


Sprang till skolan så även imorse. Initialt kändes benen riktigt fina och jag ställde in mig på en dräglig löptur. Redan efter ca1km dock segade benen ihop totalt. Urk. Cykellår aka betonglår. Det är ju stört omöjligt att springa normalt efter man har cyklat. Triathleter måste vara ganska korkade som utsätter sig för det frivilligt. Jaja, släpade mig fram på 31' iaf. Hade sedan stämt träff med Dr Fil(ip) på Bosön för en omgång intervaller. Planen var 2x300-500-700-500-300 Pj200 SP3' +1000m @34''/varv. Tyckte inte att det såg så överdrivet blodigt ut innan, men när det väl började så var det ganska kämpigt. Kan sammanfatta det med att de kortare gick bättre än de längre. Lite off pace, men jag skyller det på cyklingen (såklart). Benen var problemet, ej flåset. Yeah yeah whatever. Tog mig igenom skiten iaf så en smula träning blev det hursomhelst. Bara att grotta vidare. Ny dag att försöka trötta ut sig på stundar.



Av Olof Södergård - 8 december 2008 23:51

Oops. Blev visst lite sent. Finns lite anledningar till detta. Först, när jag kom hem, var jag tvungen att kolla klart på Max Payne som jag hade påbörjat häromdagen. Den var ej särdeles bra. En dålig kopia av Sin City, för att sammanfatta det kort. Under tiden blev nedladdningen av det näst sista avsnittet av Dexter klart, så då skulle den avverkas också. Ett litet avbrott emellan med korsordslösande med Flåsis bara. Satte mig sedan ned och kollade med stor spänning tills...Seglar'n gled förbi. Tjötade ett bra slag och nu sitter jag här och har 9min kvar av avsnittet. Måste se det innan lampan släcks. Börjar vid 11 imorgon så än är det ingen fara på taket.


Träning då? Jo, först, imorse, blev det en jogg bort till Käppalaskolan om dryga 30'. Ganska tung ryggsäck och seghet i benen gjorde att snittpulsen landade på 139 (max 156). Väl där lärde jag ut (el försökte rättare sagt) grunderna i volleyboll till kidsen samt att de fick köra lite trampett och ringar. Begav mig sedan till GIH för en omgång testcykel. Var tvungen att vänta tills några andra kvasiidrottande studenter var färdiga med sina rigorösa Åstrandstester, innan jag sätta igång. Well well. Sent om sider så fixade jag i ordning ett bås med en 828:a (strömförsörjningsadapterna till 839:orna var på rymmen tyvärr). Passet blev följande - 5x8'/1' . Således 40' kvalité vilket får anses vara en god summa. Låg på de första runt 275-280w för att sedan successivt småöka. Sista låg på ca300-315w. Kändes faktiskt ganska så okej. Benen är ju ej så cykelvana, men funkade hyfsat idag må jag säga. Kul. Hade musik under passet vilket underlättade. Totalt 66'. Snittpulsen på 8:orna var 142, 144, 148, 150, 158. Bra att få in ett pass med längre aeroba intervaller. Det behövs känner jag.


Gud natt...

Av Olof Södergård - 7 december 2008 13:34

Okej, gårdagens aktiva vila bestod ej av sprit och dans, men väl en omgång löpning. Var ute och testade hur kroppen kändes i en 20min, och den var skaplig. Lite senare skulle Swayze köra 2000m-test och jag bestämde mig för att hara åt honom i 1000m. Efter en lite långsam inledning hittade jag farten (fortf svårt med fartkänslan) och den landade på 3.03. Agerade lok också på de sista 200m också (35.3). En smula kantig känsla i löpninigen. Vi körde därefter koordinationslopp om 5x200/1' vila. 34.2, 32.4, 31.5, 31.8, 29.8. Kändes lätt att få upp farten. Nu är det nog uthålligheten som måste jobbas upp en smula.


Efter träningen bar det iväg till klubbens årsfest för lite ätande samt tjötande med likasinnade löparnördar. En trevlig tillställning må jag säga. Endast den obligatoriska fördrinken innehöll alkohol, därefter dracks det "Det Svarta Guldet" i tämligen stora kvantiteter. Blev tämligen sent, men fick som tur var iaf skjuts hem till Lidingö. Skulle annars varit lite drygt att ta sig hem från Råsunda by buss och tunnelbana.


Yeah yeah, skall alldeles strax röra mig nedåt mot hallen för att bedriva styrketräning. Skippar nog att springa idag för att spara mig till nästa veckas planerade tuffa(re) träning. Kommer dock få träna mer själv då Bambi har dragit på träningsläger till Deutschland. Får leta upp lite nya vänner helt enkelt.

Av Olof Södergård - 5 december 2008 22:30

Valde att återigen ta en löpvilodag. Höften känns mycket bättre, men det är ju ändå som sagt en lugnare vecka så varför stressa. Hade planer på att köra testcykel idag igen, men avstod då jag hellre ville få in ett styrkepass på bosön (samt att jag ville hinna äta buffen). Körde igenom höftmaskinen på alla möjliga vis två gånger om, och sedan liggande höftlyft 3x20. En massa stretch/tänjning av höft och hamstrings blev det mellan varven också. Bra skit. Får se hur man mår imorgon, men någon form av fysisk aktivitet skall genomföras i vilket fall som helst. Basta.


Gräjt. Nu har grannen börjat skruva upp volymen och en svärm av skitmusik tränger sig in i mitt rum. Låter som trance/dance/techno modell sämre. Tur för dem att jag ej behöver stiga upp alltför tidigt imorgon.  

Av Olof Södergård - 4 december 2008 21:54

Avstod så även idag från löpning då det fortfarande smärtar en del, men det känns aningens bättre än igår iaf. Valde att istället hoppa upp på testcykeln för att på så sätt tillfredsställa träningsnerven. Ställde i ordning 828:an inne på LTIV och körde sedan 3x5',3',2'/1' vila. Blev totalt alltså 30' effektiv intervalltid, och hela passet tog 1h med upp-/nedrull. Effekten låg till en början på 280w för att sedan mest ligga mellan 290w-310w. Kändes att det var ett tag sedan man cyklade. Benen fick kämpa en del. Flåset jobbades också upp till acceptabla nivåer och snittet under intervallerna landade runt 160, peakade på 175. Skönt att få bli lite trött!


Gjorde därefter mina nya stretchövningar nere i gymmet + lite specifik höftstyrka. Ruggig skillnad i stelhet mellan vänster och höger höft förövrigt. Lite sauna och uppläxande av skitungar senare, var jag på väg hem.


Jag blir så trött. Anledningen är att jag ej får sova när jag vill. Varför då det? Jo, här på Studentcampus, i lägenheterna, är majoriteten av de inneboende sådana som går på Bosöns Folkhögskola. Skulle ej vilja påstå att de inger ett så värst seriöst intryck. De är första gradens kvasiidrottare aka innebandyspelare, fotbollsspelare mm. De hyser en förkärlek för att festa. Man skulle kunna säga att det är deras största (och enda) intresse utöver deras så ambitiösa "studerande". De gillar speciellt att festa på vardagar, oftast måndagar och onsdagar. De brukar hålla på in på småtimmarna. Känns lättast igen på den höga musiken, det gälla skrikandet samt ett evigt springande in och ut från diverse lägenheter. Jag kan ej sova när dessa spektakel inträffar. Om jag ej kan sova försämras min återhämtning. Om min återhämtning försämras kan jag ej träna så mycket som jag vill. Om jag ej kan träna så mycket som jag vill blir jag sur. När jag blir sur vill ingen umgås med mig. Jag ogillar dessa personer. Starkt. Grrr.


Färdiggnällt för idag. Hör ingen musik nu ikväll iaf...än...


Tchüss

Av Olof Södergård - 3 december 2008 21:47

Ingen träning idag. Fick dock en behandling av diverse krämpor. Först korrigerades ryggen då den var lite sned. Har haft ont ned mot högersidan av ryggen ända sedan en trampolinlektion i skolan. Sedan klämdes det på triggerpunkter vid höften. ITB-senan glider över höftkulan vilket gör att det smärtar en aning vid tryck. Gjorde djävulskt ont kan meddelas. Baksidorna knådades därefter grundligt och oömt. Konstaterades att jag var väldigt stel i just baksidorna samt höftpartiet. Mer stel i den högra, och även mindre muskelmassa, jämfört med den vänstra. Erhöll några stretch/tänj-tips som kanske kan hjälpa mig. Skönt att det är en planerad lättare vecka och kommer därför ta det ganska piano med löpning så även imorgon. Förhoppningsvis känns det bättre om några dagar. Har haft denna typ av åkomma förr och vet att den brukar ge med sig skapligt fort. Ingen stress, ingen press.


En kladdkakebuffe fick avrunda dagen. Hade bra form idag. Kunde trycka två toppade tallrikar + efterföjande godispåse. Hmm...funderar nu på om detta var bra eller dåligt? Kommer ligga och vrida mig i magkramper i natt.

Av Olof Södergård - 2 december 2008 22:37

Mmggff...


Idag var ingen bra dag. Har fett med träningsvärk som sträcker sig från midjan och nedåt. Dock främst i baksidor samt insida lår. En viss obehagskänsla således. Well well, dagen började i Bosöns lilla pittoreska bassäng med en omgång våtvästande. Både Bambi och jag var riktigt sugna på att få hoppa i det ljummna vattnet i den arla morgonstunden...not. Vattenlöpning är ungefär likställt i rorlighetsgrad som att se på när målarfärg torkar. Skrapade iaf ihop en 50' innan det var dags att stiga upp och bege sig mot skolan.


Gav 7:orna en redig omgång cirkelstyrka som de sent kommer att glömma. I got the power. Moahaahaha!


Backfan vid GIH skulle senare försöka bekämpas och dagen till ära var det klassiskt backväder - regn, regn, regn. Teamade upp med El Spinato och Il Bambini. Benen kändes som sagt kassa och jag väntade mig ett resultat i nivå med för två veckor sedan, aka värdelöst. 2x10x300m var det dessutom. Blir en del meter upp och ned. Var hursomhelst kraftigt begränsad av baksidorna att kunna hålla en hög fart. Var inte kul någonstans. Magen började bråka också. Spenat körde bara en serie för att sedan springa nedförssprints. Wimp. Andra serien kändes bättre till en början, men efter några stycken gjorde sig höger höft påmind av någon anledning. Klarade av 7st i den andra serien innan jag avböjde resten. Möjligtvis att den smärtade pga en kompensation i steget till följd av baksidorna. Jaja, Bambi fick springa de sista själv och gjorde det med bravur. Progressivt och fint. Fick väl ändå ihop en ~16k. Snittpuls 139, max 172.


Det här var tamefan sista gången jag springer uppför den där backen. Börjar bli aningens less på den. Dags för lite nya inslag.


Imorgon blir det löpvila, men ett styrkepass är inplanerat och jag ämnar gå en rond eller två mot höftmaskinen. Blir nog bra det där.


Just det, Dexter-avsnittet var förövrigt grymt bra. Repet börjar att dras åt ordentligt nu. Kan knappt bärga mig till nästa.


Oh sommar, where art thou!

Av Olof Södergård - 1 december 2008 20:48

Man känner sig ej överdrivet rapp i kroppen på sprintsen efter en dags vila samt inget förmiddagslöp. Bara ett konstaterande.


Som den måndag det är idag så var det åter dags att gå in i hallen för att springa liiite kortare, och liiite snabbare. Dagens pass som jag och Bambi skulle ta oss igenom var ganska så saftigt. Efter sedvanlig uppvärmning med löpskolning, stegringar mm så skulle det springas 3x6x50m (gåvila tillbaka och SP6'). Gick ej blixtrande fort till en början. Segt, segt, segt. Kom igång en anings efter några stycken. Man vill ju ej heller bränna allt krut på de första. Tror nog att sista serien gick snabbast ändå. Gott so. 10' vila sedan skulle distansen dubblas, 5x100m/4' @ flytfart. Drastisk ökning av längden således. Skönt att känna att man hinner få upp farten innan man skall börja bromsa iaf. Låg på ca14''. Sprang i vanliga (tävlings)skor passet igenom och ej spik, vilket medförde en lätt klumpig känsla. Bättre att vara på den säkra sidan. Vi avrundade det hela med en omgång plankan (som jag förövrigt kör med kidsen i skolan x-antal ggr/dag).  


Spännande att se vad denna typ av träning kommer ge. Alltid kul att få experimentera lite. Kan vara bra att få upp min obefintliga snabbhet. Detta är nog typisk 10 000m-träning.  


Känner att jag kommer att vara fett trött i baksidorna imorgon vilket passar bra då det skall springas tisdagsbackar. Lutar även åt något sorts morgonpass.

Ovido - Quiz & Flashcards