Alla inlägg under februari 2009

Av Olof Södergård - 5 februari 2009 22:37

Seg. Det var/är jag. Jag är också 24år numera. 11år till veteran. Det som gjordes idag var det som nämndes igår, löpekonomitestet. Såg verkligen ej fram emot det. Dess djävulskap har redan beskrivits på diverse grannbloggar (Spenat och Flås) så jag pallar ej att gå in på några ytterligare detaljer. Det var hursomhelst ett gäng 5minutare i 16km/h som skulle plogas, och alla mojänger man hade på sig samt det speciella sätt man skulle springa på gjorde löpningen allt annat än bekväm. Lyckades till och med snubbla till i min iver att hitta det "rätta steget", men fångades lyckligtvis upp av selen. Benen och framförallt vaderna var duktigt möra sedan veckans tidigare bravader. Mycket skönt att det nu är över. Hade ett slutlaktat på 2.8mmol. Ganska mycket sämre än Flås samt Spenat. Kanske en viss surhet satt i benen redan från start? Jag intalar mig det iaf.


Försökte sedan mig på ett styrkepass i hallen, men blev för bekväm samt trött så det slutade med en tids slösnackande istället. Har planer på att eventuellt vila benen imorgon. Det tar emot, men kanske är välbehövligt. Får se hur jag gör. Ett styrkepass borde iaf gå att klämma in.


Flåsmannen under sitt test. Ser lite mindre fult ut än för ett år sedan.

Av Olof Södergård - 4 februari 2009 21:47

Onsdag idag väl? Har hamnat i en ond cirkel med att sitta framför datorn in på småtimmarna nästintill varje kväll. Går emot det jag tidigare sagt om sömn...jag kräver ingen sömn. Jag BEHÖVER sömn. Får se till att snäppa upp mig ett par hektogram på den fronten.


Såsom jag nämnde igår så var det testcykeldags idag. LTIV var disponibelt när jag anlände så det blev pang på. Hade diskuterat tidigare med Flås om vad för pass som jag skulle ge mig på, och det blev en modern klassiker, 4x4'/3'. Genomförde en diger uppvärmning innehållandes en kom-i-gång-intervall om 3' @300w (puls-144/150). Sedan började allvaret. Var lite osäker kring hur benen och kroppen skulle reagera då det skulle tryckas en del watt. Hur mycket klarar jag av? Vad är en bra belastning att köra på? Vred upp kp:en till 3.5 iaf.


Stats (w) : 1a-3e @ 350-357w, 4e @ 360-367w (första 3min) sedan upp mot 380w (sista min).


Puls: 158/164, 158/167, 162/169, 166/175


Gick alldeles galant på de belastningarna. Man har lite power ändå kanske. Tryckte på en anings mer på sista för att få bli lite tröttare. Brände fint i benen mot slutet. På det stora hela kändes det kontrollerat. Kanske startar på 360w nästa gång istället.


Stack ned till gymmet direkt efter och hoppade på de nya löpbanden. Körde endast en 15' @4.57, men det var i strikt recoverysyfte. En genomsköljning av benen både från gårdagen och dagen.


Hann så även med en kort intensiv sejour styrka efter lektionen. Cirkus 30' med diverse bålstärkande övningar. Viktigt att få in.


Imorgon stundar ett kärt (not) återseende av löpekonomistudien. Spenat har redan deklarerat vilken psykisk terror det var. Hörlurar, mask och ett stooort band. Tortyr. Vad gör man inte för lite pengar. 

Av Olof Södergård - 3 februari 2009 22:39

Äntligen hemma! Nyss hemkommen från ett saftigt intervallpass med valda delar av klubben. Återigen i Sätrahallen så det tog sin tid. Finbesök ikväll av Swayze från V-ås + Hannes Hasseloff, Seas och Grodlåret. Skissen såg ut som följer -


6x1000m prog, fr 38''/v (3:10) till max via en sek snabbare/rep dvs:

3:10-3:05-3:00-2:55-2:50-MAX P: 1'-2'-3'-4'-5'.


En anings ångestframkallande. Fanns en livlina också, om man ej klarade den 5e på 2.50 så skulle man ej ge sig på hela den sista, utan första 400 + sista 200. Löpningen kändes bättre än förra veckans pass. Kanske var det att jag ej hade ett cykelpass i benen från dagen innan.


Tider - 3:11.4, 3:05.1, 3:01.6, 2:56.2, 2:54.2


Eftersom sista ej gick på 2.50 körde jag och Swayze 400+200. Där blev tiderna för mig - 64.3, 30.4 Mkt lättare att springa kortare och lite snabbare. Pulsklockan svajade en anings så de nuffrorna delges ej.


Ett ganska positivt besked tycker jag. Bättre än tidigare. Får se vad som kan presteras på söndagens 3000m. Försiktigt optimistisk. Kommer att springa i spikskor då jag så även idag genomförde allt i det. Bör gå. Imorgon blir det testcykel om allt faller på plats. No rest for the wicked.

Av Olof Södergård - 2 februari 2009 21:59

Hmm. Denna dagen är ett liv, såsom farbror Melker en gång sade. Vad har jag då gjort av denna dag i mitt fyrkantiga liv? Jo, inledde med att endast sova cirkus 3h för att göra dagen än mer spännande. Hade sedan en tid att passa på SÖS för ett av Spenats galna experiment. Denna gång innefattades det dock endast två nålar i armvecken och vener fyllda med glukos. Tog i runda slängar 90min och jag sov hela tiden. Vissa märkliga drömmar förekom när glukosen trycktes in titt som tätt. Kändes som att man hade tuggat svamp, och jag erhöll dessutom 500 riksdaler för besväret. Angenämt.


Var därefter mycket trött resten utav dagen, och som grädde på moset fick jag det stora nöjet at medverka på ett inspirerande lärarmöte på praktikskolan under eftermiddagen. Höll på att somna flertalet gånger. Slumrade tom till och tappade min penna på golvet, vilket höll på att bli en scen.


Moderata köldskador åsamkades på vägen hem då cirkulationen återigen spelade mig ett spratt. Mindre kul med benvita fingar och tår. Förde så även en inre kamp med mina hjärnspöken om jag skulle träna eller ej. Hann ej åka till GIH och testcykla och löpning var jag ej sugen på. Sent om sider kravlade jag mig ut ur kuvösen och fick till ett kort men mycket intensivt bålpass precis innan stängningsdags. Frid och fröjd i skallen igen.

Ovido - Quiz & Flashcards