Av Olof Södergård - 13 september 2009 23:51

Ett tag sedan.

I torsdags var jag ute på hojen i solskenet. Kroppen hade fortfarande inte riktigt anpassat sig till "längre" pass så 4h blev alldeles tillräckligt. Märkte att förmågan att bränna fett istället för kolhydrater hade sänkts. Brukar inte behöva äta mer än en kaka under 5h, men nu behövdes det lite mer. Kände inte för att bonka så jag stannade till hos paranteserna i Enebyberg på vägen hem och tryckte i mig en rostmacka med sylt. Bra skit. Hursom. Det var lugn och fin fart hela passet, lite halvt oinspirerat. Puls 121/156.

Ingen träning att tala (eller skriva) om fredag och lördag då andra saker dök upp. Skit happens.

Idag blev det dock en tur i det fria igen. Mötte upp Pentonen, Marklund och Prinsen vid Tullfritt kl. 10. Fick det djävulskt stressigt på morgonen och åkte från Bosön 0942 och anlände 0958. Det är en ganska snabb dit tror jag. SKönt med startsyra. Vi rullade sedan som vanligt norrut via Djursholm. Mörka moln hägrade och de kom närmare för varje tramptag. Trodde att det skulle ösregna närsomhelst. Dock så lyckades vi på något sätt runda ovädret genom en cirkulär rörelse. På tillbakavägen var vägarna blöta, men inte vi. Eftersom att det är höst och säsongen lider mot sitt slut (för de som tävlar iaf) blev det ett mycket ovanligt fikastopp för dagen, pizzafika. Delade på 2st pizzor och lökade ett tag. Kändes väldigt pro. 4h11min in alles. Puls 131/172

Mina ben kändes rätt så fina idag. Lyckades till och med få Prinsen att flåsa lite samt visa tänderna i en backe, och hänga av Marklund. Att Prinsen inte tränat cykel sedan han vurpade för några veckor sedan är en mindre detalj att nämna.

Btw - Kudos till Seas som sprang halvmaran på 1:08.55. Respekt!

Av Olof Södergård - 9 september 2009 18:42

Jahapp.

Har fasen inte tränat mycket den senaste tiden. Not bra. Körde Epilogen i både söndags och måndags direkt efter jobbet. Samma upplägg som i lördags - 1 lång + 1 kort epilog. Liknande tider också. 13:01 + 8:40 i söndags och 13:04 + 8:45 i måndags. Inte mycket tid, men det där lilla får en ändå att hålla igång systemet, stoppa förfallet.

Idag blev det första turen över timmen på ett tag. Körde 3.5h i mest distansfart, kanske lite högre. Blåste skållad bäver hela passet. Mest medvind ut och mycket äcklig motvind hem. Skönt att komma ut och lufta benen iaf. Vädret i övrigt var rätt så najs. Man ska faen inte klaga när det är full sol och 22 grader i september. Brännan blev återigen aningens skarpare. Pulsen landade på 130/160.

Dagens glädjeämne var när jag vägde mig för första gången på evigheter. Har haft farhågor att jag lagt på mig en massa vikt (cykelmuskler), och att jag skulle ligga ganska nära 80 pannor. Vågen stannade glädjande nog på 74.4kg Hade tippat på 77-78. Ett bra tecken. Är inte så fet som jag trodde. Det betyder att när jag är i bästa löpform ska kunna gå ner mot låga 70. Finns några muskler att skala av på överkroppen också + att lägga in en svältperiod. Låg vikt = högt testvärde.

Btw - har klurat ut ett koncept som ska göra att jag bibehåller träningslusten under den mörka äckliga hösten. Detaljerna presenteras senare i veckan, men jag kan avslöja att Herr Watt kommer att ha en huvudroll.

Nä, nu ska jag iväg och skrika på Flås under 15min och 19sek.

Av Olof Södergård - 5 september 2009 23:45

Är frisk igen. En vecka utan att få utvidga blodkärlen sätter sina spår. Var ute och testsprang igår. Själva löpningen kändes bra (under tiden), och tiden jag hade runt spåret (samt känslan) indikerar på att det kan gå skapligt lätt att träna upp sig igen. Dock så återstår frågan när jag nu kan börja träna seriös löpning igen. Efteråt började givetvis höftryggbajset ömma, så det är tillbaka till ruta ett. Gymmade därefter bort sorgerna. Bänkpressen är min vän.

Cyklade en kortis efter jobbet idag. Har inte cyklat på en vecka. Kände att jag hade en liten form på gång innan sjukdomen, men men. Med ryggsäcken på körde jag först en lång Epilog (den som kallas den "riktiga") på 13.29, tröskelansträngning. Vet dock inte den exakta startpunkten. Därefter en kort Epilog på 8.47, lite högre ansträngning. Mat och bosöhäng med Prinsen, Marklund, SRM-mannen, Laser och Bambi avrundade dagen.

Just det. Bellmanstafetten gick av stapeln idag. Har sprungit den varje år mellan 2002-2008. Rolig tävling. Förra året slutade vi 2a med klubblaget bakom Enhörna. Denna placering återupprepades detta år samt att tiden var exakt densamma. Förra året var det min fösta tävling på 2 månader. Hade ett 1 månad långt löpuppehåll pga av skada (nerv i kläm) och sedan 1 dryg månads halvdan träning (med några sjukdagar). Lyckades ändå komma i förvånandsvärt god form under den tiden. Sprang då de 5km på 15.58 (4e-sträckan), vilket var 7 sekunder från banperset, och detta i den feta trängsel som råder på Bellman. Hade räckt ganska långt även i årets klubblag. Flås sprang tex på 16.16 Fortsatte sedan med att veckan efter springa 10000m på 32.40, och persa med 1min18sek. Nostalgi. Kapacitet och vilja finnes för att denna, nu sargade, kropp än en gång skall kunna förflytta sig i hög fart löpandes.

*Det Var Bättre Förr

Av Olof Södergård - 3 september 2009 22:16

Jag antar att ni känner igen den här svärmorsdrömmen? Om inte så har ni (återigen) missat en storslagen tv-serie. Det är ju inte för inte som Dexter har fått epitetet USA:s mest sympatiske seriemördare. Tre säsonger har passerat och dessa startar alltid till hösten, och nu är det snart dags för säsong numero 4. Officiellt startdatum i US and A är 27 september...men givetvis har det läckt ut en så kallad preair av det 1a avsnittet. Me like väldigt mycket! Har inte hunnit kika på den ännu (suger på karamellen), men hoppas att S4 ska vara lite vassare än vad S3 var. Verkar lovande. Dexter är ändå hursomhelst alltid underhållande att titta på så man kommer vara som ett litet barn på julafton varje måndag fram till jul.

Själv så har jag varit lite krasslig ända sedan GBG. Det får man räkna med om man bor under samma tak som Greven, han är alltid mer eller mindre sjuk. Alltså ingen riktig träniong på ett tag, men vad gör det. Jag har ju ändå inget att träna inför.

Av Olof Södergård - 30 augusti 2009 13:08

Hoa!

Skriver en kortis nu innan jag och Greven skall bege oss till dag 2 av Finnkampen. Riktigt bra platser fick vi. Har suttit på luktavstånd till Johnny Holm och de flesta andra landslagsnissarna. Bambi sprang grymt på 800m. 30s på sista 200m! Tror och hoppas på seger idag på 1500m.

Såg ni förresten finnen på 10000m? Han som kom sist. Jäklar vilket fult löpsteg han hade. Fulare än Flåsmannens steg förra året tom, och då är det inte vackert.

Bortse från den hoppande svensken och blicka fokus mot de två gestalterna precis ovanför Expert-skylten. Det är jag och Greven, ringside. Släng ett extra öga när kameran passerar där nere vid längdhoppsgropen/200m.

Av Olof Södergård - 28 augusti 2009 22:44

Hej och hå

Igår, torsdag, hade jag tänkt att distansa, men det hanns inte med. Dammade istället av testcykeln på GIH och gjorde höstpremiär. Är en tämligen annorlunda känsla mot att cykla på en vanlig cykel, speciellt på 839:an där belastningen är konstant oavsett kadens. Den största skillnaden var dock sadeln. Förstår inte hur jag har kunnat sitta på den där tvättsvampen till sadel under hela vintern och våren. Äckligt oskön. Den glappar dessutom + att den är bred. Oceaner ifrån att vara lika skön som min älskade Fysik Arione. Anyway, vet inte om jag hade en dålig dag, ovan vid testcykeln eller att jag bara är dålig, men det kändes aningens för segt på de förhållandevis fjuttiga belastningarna. De första minutrarna var iaf sega, sedan hittade jag någon sorts steady state. Jaja, man måste ju börja någonstans.

Pass: 10'-10'-4'-3'-3'

Belastning: 300w-310w-350w-370w-370w

Vila: 2'-2'-3'-3'

Puls: 153/159, 158/165, 165/172, 167/176, 167/176

Idag stack jag så äntligen ut på ett distanspass, men lyckan blev inte långvarig. Fick punka på bakdäcket strax efter avfarten till Hagby. Blev en reva i dacket dessutom. Bytte slang (hade 1 med mig), men vågade inte fortsätta färden norrut. Inte första gången det där däcket punkar. Det är helt nytt, men tydligen riktigt jävla pissdåligt. Skapligt billigt, tungt, värdelöst grepp, tål inget tryck, ostryktåligt mm. När jag köpte hade jag iaf hoppats på att punkteringsskyddet skulle vara bra (ha det som ett träningsdäck), men icke. Till alla er där ute - köp INTE Vittoria Zaffiro. Det suger.

Vände tillbaka mot ön och styrde kosan mot Elfvik för några Epiloger. Cyklar man inte länge måste man cykla fort. Klämde in 3st iaf med stegrande ansträngning. 9:11 (148/159), 8:44 (158/171), 8:34 (167/180). Märkliga vindar. Typ kantvind och mer medvind på hemvägen än ut. Ingen maxning, men jobbigt blev det. Totalt 2h30min för det passet. Sedan biffstyrka på kvällen.

Imorgon åker jag till GBG för att spana in Finnkampen (man tackar ju inte nej till friplåtar). Greven har erbjudit mat och husrum, vilket välkomnas. Tror att Bambi kan springa rätt så väldans bra. Hon har sett riktigt vass ut på träningarna på sistonde. Stora möjligheter till både pers och segrar. Missa det inte!

Av Olof Södergård - 26 augusti 2009 23:47

Händer inte så mycket här. Körde några intervaller igår. 2st Epiloger på 8.53 respektive 8.31 Ett störande inslag i form av vägarbete längs vägen. Svårt att pressa max när en lastbil tar upp ena filen. Blev lite frihjulning för att undvika eventuell frontning. Hade nog, med stor säkerhet, kommit under 8.30 annars. Åkte sedan till Sticklinge och körde några backar. Totalt cirkus 70min.

Idag hade jag tänkt att köra distans, men...det regnade satan. Ingen mening att ge sig ut och bli blöt och kall. Även proffsen avstår faktiskt ett regnpass, så då kan till och med lilla jag känna mig lugn över utebliven träning. Nya tag imorgon, förhoppningsvis.

Btw - ni missade väl inte premiären av True Blood på Svt ikväll? Går annars att spana in på Svt-Play. Do it.

Av Olof Södergård - 24 augusti 2009 22:09

Vilade från träning i fredags. Ösregnade när jag cyklade in till RS på lördag. Körde på vintervraket som bara har en fungerande frambroms, och den tog inte så värst bra i regnet. Blev en spännande färd genom stan. Var trött och seg efteråt och orkade endast pallra mig ned till gymmet för en omgång biffning. Igår utökade jag hemfärden och klämde in 2st "Epiloger". 8:49 (161/176) resp. 8:31 (169/185). Lite är alltid bättre än inget.

Idag stack jag ut i det fria för en lagom cykeltur. Inledde med en runda runt Lidingö för att sedan ta kustvägen genom Stocksund och Djursholm. Blir lättare mentalt att skrapa ihop mycket tid på hemmaplan för att sedan inte behöva ta sig alltför långt norrut. Åkte lite hit och dit, bla på satanistvägen (ja, buss 666 går där). All in all visade klockan 5h när jag kom hem. Puls 127/167. Kanske bra för något. Oklart vad. Cykling är inte löpning, tyvärr.

Här nedan är ett klipp från förra veckans "Oslo Grand Prix" där Lasse Armstark (bland flera andra Pro Tour-proffs) gästade tävlingen. Spurtar-Linus och Prins Morén hade fått möjlighet att spänna vaderna tillsammans med de stora gossarna. Linus tog hem spurten om 11e-plats för en viss Heinrich H, men för Prinsen blev det platt fall...bokstavligen. Kika in killen i rött och svart (till höger i bild) som blir airborne och nästan faceplantar trottoaren. Klarade sig lyckligtvis undan med endast en spricka i armbågen. Hårda pojkar.